Friday, February 6, 2009

~ kembara tarbawi menhidupkan jiwa ~

sahibah seperjuangan~depan Pesta Buku Antarabangsa Kaherah

Alhamdulillah, sepanjang 5 hr 4 mlm musafir...[iskandariah - tanta - shubra - kaherah - ma'rad kutub - iskandariah] telah memberikan saya:

1. jauh perjalanan luas pengalaman
2. erat tautan mahabbah
3. perkongsian cerita dan masalah peribadi mahupun ummah

4. cas kembali jiwa yang dahagakan tazkirah
5. semangat baru untuk terus istiqamah berkerja dlm perjuangan dakwah
6. nasihat serta kaedah2 yg diperlukan dlm DF
7. kita milik Dakwah...andai kita tinggalkan, bermakna kita tinggalkan satu kewajiban..

Pesanan Imam Hassan Al-Banna:
"Antum ruhun jadidah tarsi fi ja-sadil ummah". Kamu adalah ruh baru, kamulah jiwa baru yang mengalir di tubuh ummat, yang menghidupkan tubuh yang mati itu dengan Al-Qur’an. Disini kita mentarbiyah diri sendiri dan generasi mendatang. Generasi yang siap memikul beban da’wah dan menegakkan Islam. Inilah harapan baru bagi masa depan yang lebih gemilang, dibawah naungan Al Qur’an dan cahaya Islam rahmatan lil alamin

Wallua'lam

2 comments:

Abumuaz, MD(UKM) MMedSci(UK) said...

asm dari abumuaz,
...insyA apa yag dapat,walupun sikit perlu dilaksanakan,barulah terkesan dlm jiwa dan terlaksana D&T.Otherwise,battery yg baru recharge bila tak guna ia condemn semula! Hidup pinjamlah Allah HANYA untuk D&T, barulah pinjaman tu akan hasilkan LABA yang banyak! yg akan membiyaai kehidupan dialam lain nanti. GO FOR IT!
Doa dari kami dan untuk kami.

ayah said...

asm,Something to ponder.
Ayuh Berdakwah!
"Andai Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh, maka akanku berjalan ke seluruh dunia mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramai bilangan mereka, tapi aku inginkan hati-hati yang ikhlas untuk membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah.."
~Imam As-Syahid Hassan Al Banna~