Sunday, September 20, 2009

~ Ramadhan dan Syawal di Perantauan ~



~SEMOGA AIDILFITRI INI MENJADI IHTIFAL KEPADA MADRASAH RAMADHAN
SERTA ILTIZAM KEPADA KITA UNTUK TERUS MENJANA KETAQWAAN ~

- Ramadhan 1430 -

suasana depan rumah dari tingkap bilik

Inilah kali pertama diriku menyambut ketibaan bulan yg penuh barakah serta syawal kemenangan jauh beribu batu dari tanah air.. jauh dari dikelilingi ahli keluarga.. jauh dari suasana biasa.. namun ia memberi sebuah pengalaman yg tidak boleh dibeli...

tanglung kertas (fannus) digantung memeriahkan rumah

Persediaan menyambut Ramadhan di bumi anbiya memang meriah.. macam sambutan nak raya.. kerana.. suasana sini mereka menyambut ketibaan Ramadhan bukan menyambut syawal yg bakal tiba.. malah amat sayang sekali untuk melepaskan Ramadhan itu pergi..

bila bertemu sesiapa sahaja, bibir tak lekang menyebut "Ramadhan kareem" dan dibalas pula " Allahu Akram".. suasana rumah dihias dengan meriah.. tanglung Ramadhan (fannus) digantung merata2..

antara poster-poster Ramadhan ~ cantik disertakan maksud yg mendalam

dapat kutaib cute

buku2 tazkirah dan kutaib kecil tentang perihal Ramdhan dijual dan dihadiahkan kepada rakan2, sahabat handai juga sanak saudara.. poster2 Pamadhan dilekat di merata2.. memang indah...


Malam2 Ramadhan masjid2 dipenuhi untuk mengimarahkan malam2 barakah ini.. melalui Ramadhan di sini bagaikan tak mahu sambut syawal!! rasa sayang nak lepaskan Ramadhan itu pergi.. lebih-lebih lagi bilamana bertemu 10 akhir Ramadhan..

Adalah amat rugi bagi mereka yg melalui madrasah Ramadhan ini tanpa merancang dan merencana aktiviti-aktiviti yg dapat meningkatkan ketaqwaan serta melipatgandakan ibadah untuk mendekatkan diri kepada Al-Khaliq di bulan yg dijanjikan dengan pahala yg berganda-ganda oleh Allah SWT.


Kita digalakan terus-menerus berdoa di bulan barakah ini agar mendapat rahmat Allah, keampunan serta dibebaskan dari azab api neraka. Namun begitu, haruslah kita berhati-hati agar tidak menjadi hamba ramadhani tetapi menjadi hamba rabbani..

Suka saya berkongsi satu frasa doa yg amat menyentuh hati yg mne doa ini seringkali diulang-ulang bacaannya ketika doa qunut dalam solat sunat witir oleh imam masjid al-'asofiroh: "Allahumma kama ballighna ramadhan fa ballighna lailatalqadri ya Allah" [ya Allah, sepertimana Engkau sampaikan kami di bulan ramadhan ini, maka sampaikanlah kami pada malam lailatulqadr]... kita selalu mintak agar sampaikan di bulan ramadhan tapi kadang2 lupa nak mohon agar disampaikan pada malam yg lebih baik dari seribu bulan..

Kadangkala banyak perumpamaan kita dengar ciptaan manusa yg dapat merasai Ramdhan itu dekat dengannya.. dua analogi Ramadhan yg ana petik sebagai kalam pemangkin diri dalam melalui bulan Ramadhan ini dari tulisan sahabat seperjuangan saya disini... sama-sama kita hayati..

[1] Ramadhan sebagai tetamu kita, datang bersama isterinya, Puasa, 3 anaknya, Maghfirah, Rahmah dan Pembebasan dari api neraka dan ditemani sahabat karibnya AlQur'an. Kedatangannya bawa 1001 fadhilat, yg sekecil2 sunnah dibalas berganda, apatah lagi perkara wajib.

[2] Ramadhan ibarat sekolah, madrasah dan universiti. Tidak semua manusia terpilih memasukinya. Padanya ada silibus dan kursus2 yg menjanjikan ijazah TAQWA kepada graduan yg cemerlang. Melangkah memasuki gerbang universiti perlu persediaan, tak kiralah dari segi apa pun - jasmani rohani dan aqli.

pecut!! dalam melipatgandakan pahala

Dan bila tiba 10 Ramadhan yg terakhir... realiti di mesir amat berbeza dgn realiti di malaysia.. rata2 masyarakat sana bagai tak sabar untuk Ramadhan berakhir.. dihidangi pula dgn promosi2 raya, kuih raya, baju raya, program2 tv dan mcm lg dan kadang2 tanpa kita sedar ia meneggelamkan suasana untuk beribadah kpd Allah serta pecut dalam meraih taqwa.. masjid pula makin kurang seri bilangan jemaahnya.. suasana sini pula makin tiba syawal makin penuh masjid sampai kadang2 solat tarawikhnya atas jalan je.. doa pula semakin panjang dan banyak lagi... betulkan saya cakap yg penglaman ni xde yg boleh beli...

~ Syawal 1430H ~


Menyambut syawal disini mula-mula dilanda macam-macam perasaan.. gembira diberi peluang oleh Allah untuk melalui fasa Ramadhan pada tahun ini.. sedih sbb raya di perantauan bukan dikelilingi sanak-saudara.. seronok dapat blaja buat kuih raya.. cn smua handmade ye.. xde kuih tunjuk!!

kuih raya yg sempat dibuat bersama ahlilbait

santapan di pagi hari raya - rendang, kuah lodeh, nasi himpit, soto serta kuih-raya handmade

Akhir kata, saya sematkan dua mesej bermakna dari Malaysia disini..

"AllahuAkbar, AllahuAkbar, AllahuAkbar Walillahilhamd. Salam 'Eidulfitri - saat kemenangan jiwa yg kembali kepada fitrahnya setelah melaui tarbuyah ruhi Ramadhan. Moga sijil ketaqwaan yg diperolehi mampu memandu kehidupan kita seterusnya. Kullu 'amin wa antum bi khair. Maaf dzahir + batin. taqabalallahu minna wa minkum" [Ayahanda]

"Berakhir sudah musim menuai Taqwa, menjelang kini saat jiwa kembali kpd Fitrah. Semoga hari2 mendatang semakin mendekatkan kita kpd redha Allah. Selamat menyambut Eidul Fitr. Kullu 'aamin wa antum bi khair" [cikgu Azmi]

~ SALAM AIDILFITRI.. MAAF ZAHIR BATIN ~

MINAL AIDIN WAL FAIZIN..TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM

2 comments:

sinar_islami said...

salam aidilfitri...
mcm sedap je tu..buat la umh terbuka...ana dtg.. :)

[['izzat ibrahim]] said...

"Selamat Menyambut Eidul Adha."