Thursday, January 29, 2009

2009ku bermula dgn sejuta tajribah

Uni. Al-Azhar, Iskandariah

depan kuliah banat


ni la kad matrix...


tasdiq kuliah sesi 08/09

paper tafsir ayat ahkam - 12 Jan 09

paper tarikh tasyri' - 15 Jan 09

paper nahu dan sarf - 19 Jan 09

paper 'ulum hadith - 26 Jan 09
Lembaran tahun ni dibuka dgn perjuangan di medan imtihan yg berlangsung selama hampir 3 minggu.. sem 1 ni bg syu'bah syariah ada 5 madah..[tafsir ayat ahkam, tarikh tasyrik, nahu wa sarf, english, dan ulum hadis].. apa lagi...bergelumanglah kami warga Azhar dgn nota2 kuliah, cuba fhm nota2 muhadarah2 doktor/h, hafal kitab...hmmm mmg benar2 menguji..
gmbr2 diatas adalah sbhgian dr paper2 imtihan...
mcm x percaya je setiap madah kertas soalannya sehelai je!! kalo bernasib baik dapat la yg bertaip comp.. yg teruji bila dpt kertas soalan dlm tulisan tgn doktor.. wpun sehelai je papernya..jwpn yg doktor nk x leh la kita pun bagi sehelai gak...kdg2 soalan yg diberi pendek2 tp berangkai2... ada gak soalan sikit tp jwpn yg dia nk berjela2.. smuanya benar2 menguji..
Teringat pesan ayah dlm sms yg dihntr mlm sblm hari first exam..
"Asm. Selamat berjuang dlm medan imtihan. Anggaplah ia sbg suatuyg besar dan awlawi pd tahap ini. Insya Allah byk lagi ujian yg akan dilalui. Doa+sabar sebagai bekalan"
Inilah dunia, medan di mana manusia di uji dan menjalani peperiksaan - agar diketahui di kelompok manusia mana kita berada; kelompok yang akan masuk syurga atau kelompok yang masuk ke neraka, wa na’uudzubillaahi min dzaalik. “Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun” [al-Mulk:2].
Setiap ujian yang datang bertandang tanpa diduga adalah bertujuan untuk menguji kecekapan iman kita. Di sinilah letaknya penilaian Allah terhadap kita.

~ will be update ~

No comments: