Thursday, May 20, 2010

sTudy...eXam


~ eXam fasa-2 2009/2010, 2nd yeAr Syariah IslamiYah,
Uni. Al-Azhar As-Syarif ~


> exam written <
Al-Quran - 29 Mei
Fiqh Mazhab Syafie - 31 Mei
Esei Fiqh Mazhab Syafie - 2 Jun
Fiqh Perbandingan Mazhab - 5 Jun
Usul Fiqh - 7 Jun
English - 9 Jun
Hadith Ahkam - 12 Jun
Esei Fiqh Perbandingan Mazhab - 14 Jun
Ahwal Syahsiah - 16 Jun

> Oral exam <
Al-Quran, Fiqh Mazhab Syafie, Fiqh Perbandingan Mazhab, Usul Fiqh - 4 Julai


- STUDY...EXAM -

Dua kalimah ini amat sinonim dengan mereka yang bergelar penuntut ilmu. Bermula dari
peringkat tadika sehinggalah ke peringkat yang tertinggi. Sememangnya lumrah dalam pengajian pasti ada peperiksaan. Kebanyakan di kalangan kita sudah pun berada di penghujung semester. Sudah pastinya sibuk dengan pelbagai persiapan sebelum berjuang di medan peperiksaan. Masing-masing mahukan kejayaan yang cemerlang. Namun, adakah kita pasti yang kita mengejar dan menuju kejayaan dalam pengajian kita, kita ikhlas dalam belajar?? Atau sekadar mengikut arus kehidupan yang menuntut kita menggapai kejayaan dalam pengajian?? Sama-sama kita koreksi diri.

Rasulullah SAW merupakan mu'allim dan murabbi terunggul. Baginda merupakan khudwah. Pada suatu hari baginda mengajar dan memberi motivasi kepada Muazd bin Jabal, seorang tokoh yang di kemudian hari menjadi salah seorang fuqaha' dalam kalangan sahabat R.A. dan kemudian menjadi guru kepada orang Yaman, dengan sabdanya bermaksud:

"Pelajarilah olehmu akan ilmu pengetahuan kerana mempelajarinya kerana Allah adalah hasanah, mengkajinya adalah tasbih, mencarinya adalah jihad, menuntutnya adalah ibadah, mengajarkannya adalah sedeqah, mencurahkannya kepada ahli adalah Qurban, memikirkannya umpama puasa, dan mendiskusinya ibarat Qiyam."


Visi Pelajar Muslim

Secara umumnya, visi pelajar muslim dapat disimpulkan dalam dua patah kata: ALIM MUJAHID. Setiap pelajar muslim bertanggungjawab menjadikan dirinya sebagai seorang yang alim lagi mujahid. ALIM memberi konotasi penguasaannya terhadap ilmu yang diceburi, sama ada ilmu yang berkait dengan ad-Deen ataupun bekerja dan berjuang untuk ketinggian Islam. Kombinasi keilmuan dan amal islami adalah visi setiap pelajar Muslim.

Tetapi bagaimana kita hendak mencapai visi ALIM MUJAHID ini??

>> Teguh dalam aqidah

Ini merupakan syarat utama seorang mukmin, iaitu sentiasa membina hubungan dengan Allah SWT, mempunyai niat yang ikhlas dalam menuntut ilmu dan meninggalkan maksiat kerana maksiat boleh menghalang ilmu masuk ke dalam dada.

>> Jernih dalam fikrah

Kejernihan fikrah mampu menyelamatkan pelajar muslim dari pelbagai fahaman dan ideologi asing serta isme-isme lama dan baru. Jernih dalam fikrah membantu pelajar muslim memilih dan membezakan antara hikmah dan sampah yang dimiliki oleh orang lain. Maka, adalah mustahak kejernihan fikrah dalam menapis pemikiran-pemikiran sesat atas nama ilmu pemgetahuan.

>> Cemerlang dalam akedemik

Kecemerlangan dalam akedemik melambangkan ketekunan dan sifat jiddiyah seorang pelajar dalam menuntut sesuatu ilmu. Pernah disabdakan oleh Rasulullah SAW bahawa Allah mengasihi seseorang apabila ia melakukan sesuatu ia mengerjakan dengan tekun dan teliti. Oleh itu, kita sebagai pelajar muslim perlulah bersungguh-sungguh dalam belajar.

>> Aktif dalam dakwah

Aktif dalam dakwah bukanlah bermakna semata-mata memberi syarahan agama, bercakap banyak, perbincangan halaqat dan sebagainya. Apa yang lebih penting di sini adalah 'concern' dan keperihatinan jiwa kita terhadap masalaa ummah dan juga terlibatnya kita dengan usaha-usaha amal islami. Ini merupakan medan sebenar bagi para pelajar untuk melatih dii berkorban di jalan Allah SWT.

>> Memanfaatkan kerjaya sebagai wasilah

Sesungguhnya kerjaya dan kepakaran kita adalah anugerah dan amanah daripada Allah. Ia perlu dipulangkan balik kepada Allah melalui usaha-usaha meninggikan kalimat Allah. Oleh itu, segala ruang dan kesempatan yang ada hendaklah dipandang sebagai peluang-peluang untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.


Ikhlas Dalam Belajar

Jika kita ingin ikhlas dalam belajar, sudah tentu kita harus mempersiapkan niat. Kerana gerbang ikhlas adalah niat. Lalu, apa yang kita perlu lakukan?? Kita haruslah memikirkan mengapa kita belajar! Alangkah ruginya mereka yang belajar kerana exam, kerana suka-suka, apatah lagi kerana sanjungan orang.

Katakalah;

"Aku akan belajar kerana orang soleh tidak layak untuk gagal. Oleh itu, aku harus belajar sehingga aku tidak akan mencoreng muka orang mukmin lagi soleh..."

"Aku akan belajar kerana sehingga kini yang menakhodai dunia adalah orang kafir, orang fasik ataupun orang yang tak berguna dan juga golongan yang hendak menghancurkan Islam. Maka kini tibalah giliran salah satu dari orang soleh memimpin dunia..."

"Saya akan belajar hingga saya dapat menyeru manusia kepada Allah SWT..."

Dengan niat ini, setiap goresan pena atau pandangan mata pada kitab akan menerima pahala. Indahnya Islam. Amal kebiasaan boleh diubah menjadi ibadah. Kita belajar dan mendapat pahala, dan mungkin hati kita akan bertambah semangat dalam belajar kerana niat yang baik. Sama-samalah kita memperbaharui niat sebelum melakukan apa jua perkara atau sebelum melakukan satu dari amal0-amal ketaatan.


Tawakal

Firman Allah SWT: ...Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya..." [surah At-Thalaq:3]

Terdapat 4 tafsiran ulama' mengenai tawakal;
Pertama, kepasrahan hati di hadapan Allah SWT seperti pasrahnya mayat di hadapan orang yang memandikannya. Adakah kia tahu apa yang dilakukan orang yang memandikan mayat? Ia membolak-balik tubuh mayat itu seenaknya. Begitulah tawakal.

Kedua, biarkanlah Allah SWT untuk menentukan.

Ketiga, kita menyempurnakan 'sebab' dengan anggota badan, dan memutuskan 'sebab' dari hati kita. Yakni tangan kaki kita harus menyempurnakan 'sebab' sedangkan hati kit harus melepaskan diri dari 'fikiran sebab'.

Keempat, kita rela Allah SWT menjadi wakil kita.

Bagaimana pula yang dikatakan bertawakal kepada Allah? Nabi SAW bersabda; "Kalau kalian bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, maka Allah akan memberi rezeki kalian seperti Dia memberi rezeki burung yang keluar pagi dalam keadaan lapar dan kembali petang dalam keadaan kenyang."

Erti 'sebenar-benar tawakal' ialah kita beramal dengan anggota badan kita tapi hati kita terkait dengan Allah SWT.

Maka, disini wajarkah kita belajar dengan sekadarnya? Usahalah semaksima mungkin seterusnya menyerahkan apa jua natijah yang akan datang kepada Allah sebagai pemangkin diri kita yang apasti semuanya ada hikmah Allah sediakan untuk para hambaNya.


Peperiksaan Akhir

Dalam kesibukan kita bertungkus-lumus melengkapkan persediaan menghadapi peperiksaan yang bakal menjelma, perlu kita ingat akan satu lagi peperiksaan akhir yang akan hadir. Yang mana peperiksaan itulah yang menentukan pengakhiran kehidupan duniawi kita. Hakikatnya, dunia ini hanyalah tempat persinggahan ke destinasi hakiki. Bahkan di dalamnya penuh dengan liku-liku kehidupan.

Kehidupan kita semua akan dinilai. Anggota badan menjadi saksi segala perbuatan yang kita lakukan semasa di dunia. Kehidupan kita penuh dengan ujian. Jika kita menduduki peperiksaan kta pasti dimaklumkan jangka masa untuk menjawab soalan. Namun bagaimana pula dengan kehidupan kita? Saat kita hidup adalah satu tempoh. Justeru tempoh itu terselit infiniti ujian. Namun penghujungnya kita sendiri tidak pasti bila tiba waktu akhirnya.

Sedarkah kita kehidupan kita sehari-hari adalah dalam pengawasan Allah. Malaikat kiri dan kanan tidak putus mencatat amalan. Kita pastinya bertungkus-lumus memanfaatkantempoh peperiksaaan. Bersungguh-sungguh tanpa melengah-lengah. Namun bagaimana persediaan kita untuk satu tempoh yang kita tidak tahu? Maka kita kena perlu lebih bersedia kerana pengakhiran kita masih rahsia.

Mari sama-sama bayangkan dalam satu situasi ketika pensyarah kita tiba-tiba berkata, "Saya akan kutip assignment kamu bila-bila sahaja saya suka." Justeru macam mana perasaan kita dan macam mana persediaan kita? Mungkin kita akan resah atau mungkin kita akan tenang dalam mengatur langkah.

Akhir kalam, moga setiap usaha kita diiringi doa dan tawakal pada-Nya. Moga Allah dengar doa kita. Jangan putus berdoa.

Daripada kami untuk kamu saudara yang kami kasih.
Kita sebenarnya sama kerana kita saudara.
Salam pertapaan... Salam Imtihan semua




Sunday, May 2, 2010

A WEEK IN CAIRO - penat tp bahagia

PERASMIAN RUMAH JOHOR RABAAH- 17 April 2010

Ketibaan DYMM Sultan Ibrahim Ibni-Almarhum Sultan Iskandar


Dengan berbesar hatinya, kami warga Johor telah menerima kujungan khas dari Malaysia merasmikan Rumah Johor Rabaah oleh DYMM Sultan Ibrahim Ibni Al-Marhum Sultan Iskandar, Sultan Johor Darul Takzim. Turut hadir dalam rombongan tersebut isteri Tuanku Raja Zarith Sofia, Mufti Johor, barisan exco negeri Johor, pegawai-pegawai MAIJ dan ramai lagi. Majlis dimeriahkan lagi dengan kepulangan pelajar2 johor dari semua furu’ bagi menjayakan majlis perasmian ini.



Sedikit maklumat tentang Rumah Johor Rabaah yang telah dirasmikan:

- Siap dibina sekitar Januari 2009 hasil saham wakaf MAIJ. Bangunan 5 tingkat ini mula didiami oleh pelajar sekitar Februari 2009.

- Bangunan ini mempunyai 5 tingkat, sebuah pejabat pegawai kebajikan, rumah pegawai kebajikan, rumah tamu, 4 rumah pelajar, sebuah dewan atau surau, sebuah koperasi, pejabat BKPJM dan pusat sumber.




KURSUS PRA-PERKAHWINAN ISLAM- 19&20 April 2010

Sebuah kursus menimba ilmu baru sebelum melangkah ke alam ‘baru’ yang telah dianjurkan oleh Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) dengan kerjasama Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor Mesir (BKPJM) memberi peluang kepada warga Mesir terutamanya Johorian mengetahui serba sedikit tentang ‘perkahwinan’ dari pelbagai aspek. Walaupun ‘perkahwinan’ ini merupakan salah satu subjek silibus Azhar namun perlu kita akui masih ada yang perlu kita belajar yang kita tidak akan dapat dalam pengajian kuliah. Apa yang kami peroleh dalam kursus ini benar-benar merupakan ilmu ‘baru’. Program yang jarang sekali diadakan ini menjadi program mega BKPJM pada tahun ini. Pengisi-pengisi slot merupakan penceramah-penceramah khas diterbangkan dari Malaysia.

Antara slot menarik yang dibentangkan;

· Modul keluarga sakinah (menyambut kelahiran)

· Prosedur perkahwinan & Munakahat

· Prosedur Mahkamah dan Pembubaran perkhawinan

· Akhlak dan hubungan dalam keluarga

- Kesihatan, Pengurusan Konflik dan Stress

· Aqidah, Ibadah, komunikasi dan Pengurusan sumber



Namun, sejauh mana kita memahami konsep ‘perkahwinan’ atau istilah lain ‘rumahtangga’ ini dengan jelas?? Apabila seorang teruna dan dara diijab qabulkan maka terbinalah apa yang disebutkan sebagai Rumahtangga. Mungkin inilah tafsiran kebanyakan orang apabila ditanyakan maksud rumahtangga.

Akan tetapi Islam melihat rumahtangga lebih daripada itu. Bahkan Islam merupakan sistem keluarga. Islam memandang rumahtangga sebagai tempat perlindungan, pertemuan dan kediaman. Di bawah naungan rumahtangga, berlaku pertemuan di antara hati-hati iaitu pertemuan yang ditegakkan di atas lunas-lunas kasih mesra, saling simpati, saling lindung melindungi, saling berbudi, juga ditegakkan di atas lunas menjaga dan memelihara kesucian diri. Di bawah lindungan rumahtangga juga lahirnya kanak-kanak dan suburnya muda mudi. Dan dari rumahtangga memanjangnya tali hubungan kasih sayang dan hubungan saling bantu membantu.

Kerana itulah al Qur’an menggambarkan rumahtangga dengan gambaran yang halus dan lembut iaitu gambaran hubungan yang terpancar darinya rasa kasih mesra. Gambaran hubungan yang memperlihatkan bayang yang teduh dan embun-embun yang basah, dan gambaran hubungan yang melepaskan bau-bau yang semerbak harum;

Firman Allah yang bermaksud;

“ Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia telah menciptakan untuk kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepada mereka dan Allah jadikan di antara kamu perasaan mesra dan kasih sayang.” (ar Rum:21)

Firman Allah lagi;

“ Mereka (isteri-isteri) adalah pakaian bagi kamu dan kamu adalah pakaian bagi mereka.” (al Baqarah:187)

Itulah hubungan di antara jiwa dengan jiwa, hubungan ketenteraman dan kemantapan, hubungan kemesraan dan kasih sayang dan hubungan perlindungan dan budi baik, malah dari ungkapan kata-kata al Qur’an itu sendiri kita dapat merasakan perasaan kerinduan dan kemesraan.

Islam menganggapkan perkahwinan ini sebagai sarana untuk membersih dan meningkatkan diri. Bahkan ia menyeru umat Muslimin supaya mengahwinkan lelaki-lelaki dan perempuan-perempuan mereka untuk menrealisasikan sarana yang perlu untuk membersihkan dan meningkatkan kehidupan seseorang;

“Kahwinilah orang-orang yang bujang dari kamu dan orang-orang yang layak berkahwin dari hamba-hamba kamu lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan mengayakan mereka dengan limpah kurnia-Nya dan Allah Maha Luas Kemurahan-Nya dan Maha Mengetahui.” (an Nur : 32)

Firman Allah lagi:

“Dan orang-orang yang tidak mampu berkahwin hendaklah menjaga kesucian dirinya sehingga Allah mengayakan mereka dengan limpah kurnia-Nya.” (an Nur : 33)

Perlu kita ingat bahawa di dalam persoalan perkahwinan ini seharusnya disusuli dengan pembentukkan rumahtangga dakwah. Hakikatnya, Islam tidak menyempitkan perkahwinan itu hanya untk mendapatkan anak-anak yang soleh ,walaupun ini adalah satu tujuan utama, atau untuk mengekang pandangan dan menjaga kemaluan, walaupun ini juga matlamat perkahwinan dan bukan juga bertujuan untuk menyalurkan nafsu secara syarie, tetapi Islam telah menentukan matlamat yang lebih tinggi, lebih mulia dan lebih jauh jangkauannya. Ianya berkait rapat dengan matlamat kemasyarakatan ,jihad serta perlaksanaan amal Islam yang luas.

Walaupun antara matlamat terpenting dalam pembentukan rumahtangga dakwah ini adalah untuk menyediakan suasana dan persekitaran subur untuk mendidik anak- anak tetapi Islam telah menentukan bahawa perjanjian zuriat itu yang utamanya adalah bermatlamatkan dakwah dan jihad.

Dan sesungguhnya aku khuatir terhadap mawaliku sepeninggalku, sedang isteriku adalah seorang yang mandul, maka anugerahilah dari sisi Engkau seorang putera yang akan mewarisi aku dan mewarisi sebahagian keluarga Yaakub dan jadikanlah ia Ya Tuhanku, seorang yang diredhai ( Surah Maryam : 5 – 6 )

Kedua-dua ayat di atas meraqamkan hajat dari do’a Nabi Zakaria AS yang berhajat kepada anak untuk mewarisi dan meneruskan kewajipan dakwah yang dipikulnya.

Peristiwa yang dirakamkan di dalam Al Quran ini menunjukkan bahawa seorang daie itu berhajatkan anak seperti manusia lain juga tetapi hajat ini lebih mulia kerana ia berhajat supaya anaknya mewarisi dakwah dan jihadnya. Aspek ini adalah penting kerana perjalanan dakwah dan pertarungan dengan memerlukan masa yang panjang dan dengan adanya pewaris yang akan meneruskan perjuangan dapatlah di pastikan, Insya Allah bahawa perjuangan ini tidak akan mati di pertengahan jalan.


PENGUBAT RINDU BERSAMA SHUYUKH - 24&25 April 2010


Antara pesanan-pesanan mereka;

"Allah bagi dunia kepada semua yang Allah nak beri. Tetapi Allah bagi Deen kepada mereka yang Allah kasihi."

"Senario masa kini menggambarkan yang kita nampak sepeti menguasai padahal hakikatnya kita dikuasai. Baik dalam ekonomi, makanan, mata wang, pakaian, pendidikan hatta politik. Kita sebenarnya dikuasai oleh mereka-mereka yang tidak beriman yakni kuasa-kuasa besar. Kenapa ianya terjadi?? kerana harga diri kita sebenarnya sudah hilang secara tidak sedar. Sebab itu perlunya kita mengetahui permasalahan Islam yang mana nak atasinya tidak boleh secara sorang-sorang atau fardi tetapi kena secara amal jamaie. Dan sikap yang ada untuk bergerak dalam amal jamaie ialah semangat harbun."

" Kalau kita tidak berkhidmat untuk Islam, maka kita takkan jumpa syurga."

" If u educate the man, u educate a person, If u educate a women, u educate the whole world"