Wednesday, February 18, 2009

Al-Qardhawi: Saya Berharap Syahid di Gaza


Dakwatuna.com - “Saya berharap di penghujung usia saya, bisa pergi ke Gaza meskipun dengan kursi roda, saya bergabung dalam barisan pejuang kemerdekaan Palestina menentang penjajah Zionis Israel. Saya berada dibarisan depan, menembak musuh, kemudian Zionis Israel itu membalas dengan mengebom saya, saya meraih syahid di bumi Palestina.

”Ungkapan itulah yang meluncur dari lisan mulia Dr. Yusuf Al Qaradhawi, Ketua Persatuan Ulama Internasional ketika menyampaikan keinginannya dalam bergabung dengan barisan syuhada Palestina. Beliau juga menegaskan bahwa perlawanan, ketegaran, dan persatuan anak bangsa Palestina di tengah upaya memecah-belah menjadi unsur utama dalam meraih kemenangan. Beliau mengungkapkan itu ketika menghadiri acara budaya rakyat di Ibu Kota Qatar, Doha, pada hari Rabu pekan lalu, dengan tema “Dan Gaza Menang”. Hadir dalam acara itu pemimpin Hamas, Khalid Misy’al. “Penduduk Gaza telah memadukan antara iman dan persatuan, sehingga Allah swt. menyatukan hati mereka. Para agresor dan anteknya berupaya mencerai-beraikan persatuan bangsa Palestina dengan blokade. Mereka menginginkan dengan kondisi kesulitan hidup, warga Palestina protes terhadap Hamas. Namun bangsa Palestina lebih memilih persatuan dan tidak menyerah. Kekuatan penjajah telah habis dan mereka tidak pernah mendapatkan target dari apa yang mereka inginkan.”Beliau menolak tudingan bahwa yang bertanggung jawab atas terbunuhnya ribuan warga Palestina adalah para pejuang perlawanan bangsa Palestina. Beliau katakan: “Mati syahid adalah cita-cita… dan jangan kamu anggap syuhada Gaza itu mati.” Sekali lagi beliau tegaskan bahwa jalan meraih kemerdekaan adalah dengan perlawanan.

“Jika anda berharap mederka dalam setiap bentuk perlawanan, anda harus memiliki senjata untuk merealisasikan harapan tersebut. Dan segala bentuk perdamaian karena ketidakberdayaan, bukanlah perdamaian sejati.”Beliau menukil ayat suci Al Qur’an: “Janganlah kaliann merasa lemah dan mengajak berdamai atau menyerah, kalian adalah lebih mulia. Dan Allah bersama kalian dan sekali-kali tidak akan menyia-nyiakan kerja-kerja kalian.” Muhammad:35 Beliau juga menambahkan bahwa kemenanngan Gaza baru kemenangan parsial, kita masih menunggu kemenangan sejati, yaitu dengan terbebaskannya negeri Palestina.

”Beliau juga mengucapkan terima kasih terhadap Amir Qatar, Syaikh Hamd bin Khalifah Aali Tsani yang menentang agresi Zionis Israel atas Gaza yang telah menelan 1415 syuhada dan 5450 luka-luka, serta berupaya menggalang persatuan pemimpin dunia Arab guna mendukung perjuangan Palestina
bagaimana pula kita?? sedarlah bagi mereka yang masih lena... isu Palestin adalah isu kita...mereka juga saudara kita....

Tuesday, February 17, 2009

Benarkah syariat Islam diambil dari undang2 Rom??

Benarkah syariat Islam diambil dari undang2 Rom??... lihatlah betapa halusnya perancangan musuh2 Islam... mereka mewujudkan unsur-unsur yg menjadikan umat Islam itu meragui sejarah Deennya sendiri..

terderik hati untuk berkongsi sebhgn dari isi kuliah Tarikh Tasyri' (Sejarah Pensyari'atan) oleh Dr. Ali Muhammad Ramadhan..

Orientalis mengeluarkan pelbagai fakta dan bukti mereka utk mengatakan bahawa syariat Islam diambil dari undang2 Rom.. antaranya ialah mereka mengatakan yg Nabi Muhammad memiliki ilmu pengetahuan yg luas ttg undang2 Rom dlm pemerintahan Rom timur... dgn ilmu yg luas ini, undang2 Rom diserapkan dgn meluas scr senyap ke dlm syariat Islam..

bukti orientalis ini ditolak oleh Fuqaha' dgn hujah2 yg mudah iaitu dgn tempat.. telah dibuktikan oleh sejarah bahawa Nabi Muhammad SAW berasal dari arab dan dilahirkan di arab iaitu Makkah Mukarramah.. dan waktu itu tidak ada tanda2 yg kawasan arab itu terkesan dgn undang2 Rom.. Selain itu, Nabi Muhammad SAW tidak pernah keluar dari kawasan Makkah ke kawasan arab yg lain kecuali 2 kali sebelum dilantik menjadi Rasul.. iaitu kali yg pertama.. ketika berumur 12 tahun, ada pendapat menyatakan 9 tahun, baginda bersama bapa saudara, Abu Talib ke Syam utk urusan berniaga. Kali yg kedua baginda ke Syam utk perniagaan yg diamanahkan oleh Khadijah ketika berumur 25 tahun.

Orientalis mengatakan pula Nabi Muhammad SAW berpengetahuan luas ttg undang2 Rom melalui pembacaan dan pembelajaran sewaktu musafif ke Syam..

Fuqaha' menolak bukti orientalis dgn sabit sejarah bahawa Nabi Muhammad SAW hidup dlm keadaan ummi (buta huruf) yakni tidak tahu membaca dan menulis dan matinya pun dlm keadaan ummi.. hujah ini dikukuhkan lagi oleh Firman Allah SWT: "Dan engkau (Muhammad) tidak pernah membaca sesuatu kitab sebelum Al-Quran dan engkau tidak pernah menulis suatu kitab dengan tangan kananmu, sekiranya engkau pernah membaca dan menulis, nescaya ragu orang-orang yang mengingkarinya" [surah al-Ankabut:48]

Bukti mereka seterusnya mengatakan Fuqaha' muslimin terkesan dari guru2 perundangan Rom yg kala itu guru2 tersebut dihantar utk mengajar di sekolah2 undang2 Rom di tanah jajahan Rom.. iaitu adi Beirut, Iskandariah dan Qistintiniah (Kostentinopel). antara mereka yang terkesan ialah Imam Al-Auza'ie dan Imam Syafie.

Bukti Orientalis ini ditolak dgn hujah yg kukuh.. sejarah telah membuktikan bahawa sebelum kejatuhan empayar Rom pd 16 Dis 533M, semua sekolah undang2 Rom telah ditutup kecuali di Rom sendiri, Kostentinopel dan Beirut shj. Oleh itu, sekolah undang2 Rom selain 3 tempat tersebut tidak lagi wujud sewaktu Islam membuka Iskandariah pd tahun 641M. Selain itu, sebelum Islam membuka Beirut, sugah 4 kurun sekolah undang2 Rom itu ditutp. dan time Islam datang, perkembangan ilmu Islam sudah piun berkembang di situ..

sabit dari sejarah ini menunjukkan bahwa Imam Syafie dan Imam Al-Auza'ie yg dikatakan terkesan dgn pembelajaran undang2 Rom adalah batil. Hujah dikukuhkan lagi dengan sejarah hidup Imam Syafie: yg lahir di Ghazzah kemudian ke Mekkah, kemudian ke Madinah dan sempat bersahabat dgn Imam Malik bin Anas kemudian ke Yaman, then ke Iraq dan sempat bersahabat dgn Imam Muhammad bin Alhassan As-Shaibani AlHanafi, kemudian ke Mesir sblm wafat 4 atau 5 tahun kemudian..

Banyak lg bukti2 yg orientalis keluarkan untuk meragukan kita dlm sejarah DennulIslam.. Hakikat yg perlu kita tahu bahawa byk pertentangan yg menyatakan Syari'at Islam diambil dari Kanun Romawi. Syari'at Islam adalah wahyu dari Allah melalui Al-Quran dan As-Sunnah manakala Kanun Romawi lebih byk mengikut pemikiran semata...

sumber rujukan: kitab Tarikh Tasyri' fil Fiqhul Islami (Dr. Ali Muhammad Ramadhan) dan kitab Al-Madkhal liddirasah As-Syariah Al-Islamiyah (Dr. Abd Karim Zaidan).

p/s: andai post ini ada kesilapan dari segi fakta, mhn teguran utk pembetulan...

Friday, February 6, 2009

~ kembara tarbawi menhidupkan jiwa ~

sahibah seperjuangan~depan Pesta Buku Antarabangsa Kaherah

Alhamdulillah, sepanjang 5 hr 4 mlm musafir...[iskandariah - tanta - shubra - kaherah - ma'rad kutub - iskandariah] telah memberikan saya:

1. jauh perjalanan luas pengalaman
2. erat tautan mahabbah
3. perkongsian cerita dan masalah peribadi mahupun ummah

4. cas kembali jiwa yang dahagakan tazkirah
5. semangat baru untuk terus istiqamah berkerja dlm perjuangan dakwah
6. nasihat serta kaedah2 yg diperlukan dlm DF
7. kita milik Dakwah...andai kita tinggalkan, bermakna kita tinggalkan satu kewajiban..

Pesanan Imam Hassan Al-Banna:
"Antum ruhun jadidah tarsi fi ja-sadil ummah". Kamu adalah ruh baru, kamulah jiwa baru yang mengalir di tubuh ummat, yang menghidupkan tubuh yang mati itu dengan Al-Qur’an. Disini kita mentarbiyah diri sendiri dan generasi mendatang. Generasi yang siap memikul beban da’wah dan menegakkan Islam. Inilah harapan baru bagi masa depan yang lebih gemilang, dibawah naungan Al Qur’an dan cahaya Islam rahmatan lil alamin

Wallua'lam

Thursday, February 5, 2009

Tarbiyah Hati


Tarbiyah Hati

Hati perlu ditarbiyah atau dididik
bersungguh-sungguh supaya
menjadi hati yang hidup,
hati yang sentiasa ada hubungan dengan
Allah SWT,
hati yang yakin bahawa kita akan bertemu Allah,
hati yang yakin bahawa Allah akan
mengira segala amalannya,
hati yang sentiasa mengharapkan rahmat Allah dan
hati yang takut akan azab Allah SWT.
Bermula dari hati….
Maka Allah akan merubah keadaan
hal sesuatu kaum itu apabila mereka merubah apa yang ada dalam hati mereka.